Ja, het lijkt misschien een beetje ego-centrisch om als eerste artikel over mezelf te schrijven, maar je moet ergens beginnen zeker? Mezelf, voor zij die me nog niet kennen is Christine Lamot. Ik startte deze website en het bedrijf Conscious & Co in 2020 maar het idee om ondernemers te helpen met creatieve marketing broeide al langer. Ik startte mijn ondernemersreis al in 2017 en vond gaandeweg mijn doel. Maar ondernemen zit al langer in mijn bloed. Niet meteen om er geld mee te verdienen maar stilzitten deed ik nooit graag. Ik deel vandaag graag mijn verhaal: hoe ik van wannabe beauty influencer naar eco-blogger evolueerde.
Marketeer by day, blogger by night.
Naast mijn zaak, ben ik dagelijks bezig met mijn Engelstalige blog: Conscious & Cute. Met deze blog probeer ik aan te tonen dat je duurzamere keuzes kan maken zonder dat je uiterlijk, je plezier of eender wat eigenlijk eronder lijden. Ik blog over low waste schoonheidsproducten, tips om duurzamer te zijn in de keuken, zowat alles dat je kan helpen om duurzamer te leven eigenlijk. Het is een persoonlijke blog waar ik vooral vanuit mijn eigen ervaringen schrijf en steeds mijn mening centraal zet.

Passie voor makeup
Maar duurzaamheid was niet altijd het hoofdthema van mijn blog. Initieel startte ik mijn blog in 2013 onder de naam ‘Christine VS The World’ – En ja, dat was als 18 jarige een knipoog naar mijn favoriete film destijds -. Op deze blog wilde ik eigenlijk gewoon kwijt wat me bezig hield in het leven, het kwam een beetje traag op gang en pas in 2015 vond ik mijn passie. Makeup en verzorgingsproducten! Ik wilde, -net zoals de meeste meisjes op het internet toen- een beauty blogger zijn! Bij deze nieuwe passie hoorde uiteraard tonnen aan makeup en producten, ik ging veel te vaak shoppen en spendeerde een gigantisch deel van mijn zakgeld aan makeup. Je kent ze misschien wel, de typische ‘makeup hauls’, ‘stash tours’ en ‘favorites video’s’. Het ging toen om kopen, kopen en nog meer kopen. Mijn reviews en hauls deden het best goed. Ik kreeg meer en meer views en reacties en vond het fantastisch om tegen anderen te zeggen welke mascara of foundation volgens mij de beste was. En dan moest ik ze natuurlijk eerst allemaal geprobeerd hebben, logisch toch?
Schuldgevoel
Tot dat ineens allemaal niet meer zo logisch was. Na de zoveelste makeup haul, review van een maandelijkse beauty subscription box en het zoveelste makeup product dat ik halfvol moest weggooien.. begon ik me schuldig te voelen. Dat schuldgevoel bleef knagen maar ik deed er nog niets mee. Destijds woonde ik samen met een vriendin die vegetarisch was. Door haar kwam ik meer en meer in contact met de werkelijkheid van dierenleed en de oplossing daarvoor. Ik ben nog steeds niet vegetarisch maar mag mezelf wel trots flexivegan noemen. Of daar kies ik toch zelf voor. Maar waar ik mee startte was dierenproef-vrije makeup en verzorging. Allemaal mooi en wel, maar dat was weer een leuk excuus om allemaal nieuwe makeup te kopen. Ik stortte me op het uittesten van vegan en cruelty free merken en mijn collectie werd alsmaar groter.

En dan kwamen de nieuwe hypes: minimalisme en zero waste. Ik had maar enkele documentaires nodig om te beseffen wat mijn probleem echt was. Ik wilde niet echt zoveel shoppen, maar het voelde wel fijn. Had ik echt zoveel spullen nodig? En wat voor impact had dit ook allemaal op het milieu? Ik ben altijd al wel een beetje bezig geweest met het klimaat. Mooi recycleren, drinken van de kraan. Maar hoe duurzaam en minimalistisch kon ik mezelf noemen als ik the poster child voor overconsumptie was?
Een frisse start
Ik wil graag zeggen dat één moment me meteen alles liet veranderen. Maar zo gaat dat niet. En zo wil ik het ook niet vertellen. Ik kocht minder en minder makeup, en spullen in het algemeen. Na een zoveelste documentaire besloot ik ook dat ik anti ‘fast fashion’ was en niet meer zou shoppen .. nu ja.. niet meer zo vaak, of zo veel ineens. Ik volgde bloggers en Youtubers zoals Trash is for Tossers, The Frugal Vegan, Kristen Leo & Gittemary Johnson. Ik was enorm geïnspireerd om mijn leven te veranderen. Ik schreef vaker artikels over leuke duurzame vervang-producten, ik kocht meer dingen bij LUSH dan ergens anders en maakte grote aanpassingen in mijn privé leven. De veranderingen werden zodanig groot dat ik ook nood had aan verandering op mijn blog. Het ging niet langer om Christine VS The World. Nee, ik wilde net MEER zorgen voor de planeet en die naam hield me tegen. Ik had nood aan een frisse start, een re-branding!

En zo werd Conscious & Cute geboren. Na enorm veel mindmaps, opzoekwerk, synoniemen-websites en brainstorm sessies, kwam ik op die naam uit. Twee weken lang tijdens een vakantie in Engeland, spendeerde ik elk rustmomentje in ons vakantiehuisje aan het re-branden van mijn blog. Een nieuwe domeinnaam, nieuw logo, nieuwe Facebookpagina, noem maar op! En toen klopte het plaatje helemaal. Ik had mijn doel gevonden en er een mooie naam op geplakt. Ik zou mijn reis naar een perfect duurzaam leven met iedereen delen!
Writer’s block
Maar dat bleek moeilijker gezegd dan gedaan. Wanneer je niet continu gaat shoppen en nieuwe dingen koopt… waar schrijf je dan nog over? Geen hauls, geen stash tours, geen reviews,.. niets waar ik me in had ontpopt paste nog binnen mijn nieuwe thema. Ja, soms kan je eens een nieuw low waste product tonen zoals een shampoo bar of een leuk hebbedingetje voor in de keuken. Maar mijn hele manier van content creëren moest veranderen. Hier werk ik nog steeds aan trouwens, ik herontdek mezelf eigenlijk elke maand. Maar dat vind ik wel fijn zo. Conscious & Cute is in essentie nog steeds een persoonlijke blog. Het draait om mij, mijn doelen en mijn problemen. Natuurlijk kan ik ondertussen veel tips uitdelen maar ikzelf leer ook nog elke dag nieuwe dingen. Ik ben verre van perfect en zet nog steeds elke week een restafvalzak op de stoep. Totaal niet zero waste dus!


Messy is oké
Waar het nu allemaal om draait is dat ik mijn weg zoek, en ik wil tonen aan iedereen dat dat eigenlijk niet zo eng is. Dat je heel gemakkelijk kan starten met duurzamer leven en dat je eigen ritme gewoon oké is. Duurzaamheid ziet er niet altijd perfect uit, maar kan soms een beetje messy zijn. Op Instagram, mijn blog en mijn Youtube probeer ik die manier van denken te verspreiden. Wat de volgende stap is met Conscious & Cute weet ik nog niet. Maar ik hoop dat ik het kan blijven gebruiken als ‘sandbox‘ om alles in verband met content, website design en marketing op uit te testen.
Dus dat ben ik. Of ja, mijn blog Conscious & Cute. En dit is Conscious & Co. Die naam is uiteraard niet toevallig. Met Conscious & Cute help ik consumenten inspireren. Met Conscious & Co wil ik dat met ondernemers en bedrijven doen. Ik wil duurzame ondernemingen helpen met waar ik het liefst mee bezig ben. Creatieve marketing! Waar Conscious & Co nog tot zal uitgroeien staat nog niet vast, maar ik zie het groots!
Hopelijk vond je het fijn een kijkje te nemen naar mijn persoonlijke verhaal. Zo’n persoonlijke verhalen zullen hier nog meer volgen. Ik neem jullie graag mee in de hoofden van Belgische, duurzame ondernemers en hun bedrijf! Zelf aan de slag met content en marketing? Misschien kan ik je wel helpen!
Christine